actueel weer
Logo Telegraaf Logo WUZ
  • HOME
  • WUZ IN BEELD
  • MIJN WUZ
  • REDACTIE
  • OVER WUZ
  • BRIEF AAN DE REDACTIE
  • ARCHIEF
  • LOGIN
  • LOGOUT
  • REGISTREER
  • EDITOR

Invloed van geweld op tv, speelgoed, films, computergames, internetwerkelijkheid.

25-11-09 | 17:56
WUZzerr: Suzy63  | Breukelen (UT)

Regelmatig duikt de discussie op over de mogelijke invloed van geweldsspelletjes en voorbeelden van agressie/geweld op tv, in "aktiefilms", computergames en het voorhanden zijn van de meest verschrikkelijke filmpjes over de werkelijkheid op sites als youtube.

En die bezorgdheid is er niet voor niks. Onderzoekers beschikken over meer technologie om te kunnen meten wat de invloed is van dit soort voorbeelden van agressie en geweld. Steeds meer genen worden ook ontdekt en waar ze toe dienen, hoe aktief die zijn (verschilt per persoon) en welke juist afremmen. Met behulp van scans wordt langzaam maar zeker het menselijk brein en het functioneren in kaart gebracht.

We maken ons druk om leeftijdsgrenzen te stellen aan bepaalde films of spelletjes. Of kinderen/jongeren te beschermen met filters of onder toezicht mogen internetten.

Het voert te ver om weer zo'n lang artikel te schrijven, maar veronderstel nu dat het ene mens/kind meer aanleg heeft voor agressie en minder rem daarop. En veronderstel dat (film)beelden in de hersenen hetzelfde effect hebben dan wanneer je het echt beleeft.

Dit geeft enorm veel impact, als dit aangetoond wordt (daar zijn wetenschappers ook mee bezig). Ten eerste betekent het dat je kan zoeken naar manieren om daar oplossingen voor te vinden (verminderen van agressie of vergroten van die rem). Ten goede dus. Herstellen van “genetische aanleg”foutjes””, vervangen van verslaving door andere (goede) patronene, of zelfs dat je op die manier trauma's kan herstellen, door gebeurtenissen opnieuw te beleven, maar met een andere lading of wending. (dit doen psychologen al, en ook hypnose enz).

We kennen het principe van hersenspoelingen, maar men probeert nu te achterhalen waarom bepaalde mensen ontvankelijker zijn voor dezelfde ervaringen of verleidingen/verslavingen, dan anderen. Waarom wordt het ene kind uit hetzelfde gewelddadig nest zelf ook gewelddadig en de ander juist niet? Met hetzelfde voorbeeld thuis? Zelfde gezin, school, achtergrond, land, geloof, rijkdom of armoe.

Wat opvalt in die onderzoeken is niet alleen dat hersenen hetzelfde reageren, dezelfde angst vertonen als het een filmpje is, of dat het echt gebeurt. Dezelfde stoffen komen vrij en dezelfde gebieden (angst en afschuw enz) als wanneer je het van dichtbij ziet. Dat is verontrustend, gezien de hoeveelheid echt grove en afschuwelijke filmpjes op internet, die een echte moord, mishandeling van mensen of dieren laten zien.

Verontrustender nog is, dat veel behendigheidsspelletjes, die eerder nog getekend waren, zoals Mario en getekende fantasievijanden, door toenemende technologie steeds meer plaats maken voor realistischer beelden en realistischer reagerende mensen. Zoals de Simms enz.

Wat doet dit plezier hebben in dit soort geweldsspelletjes en verslaan van de vijand, die steeds echter en menselijker wordt, met kinderen en jongeren? Laat staan de harde werkelijkheid zien?

Wat doet het met kinderen/jongeren, die toch al “aanleg” hebben of negatieve ervaringen met agressie en geweld? Wat doet het met kinderen die rondlopen met wraak- en woedegevoelens, die ze al in zich voelen? Is het een verklaring voor het “afstompen” en verharden van gevoelens, waardoor het “gewend is geraakt” aan het zien van moord, dat het geen ander gevoel meer oplevert dan het al zo vaak geoefende “nep”moorden en schieten?

Er zijn voorbeelden van om zich heen schietende jongeren in de VS (en laatst Duitsland bijv), die direct geinspireerd zijn op bepaalde films en voorbeelden op internet van voorgangers.

Waarom wil een meisje proberen hoe het voelde om iemand (haar vriendin) te vermoorden? Wat maakt dat iemand dat niet meer eng vindt, met afschuw vervult? Aanleg, gestoordheid, karakter, problemen thuis?

Is het een gevolg van het kweken van zelfbescherming hiertegen, door “een schild om zich heen bouwen” tegenwoordig, omdat ze zo’n overvloed aan geweld en agressie te verwerken krijgen (nieuws, tv, films,internet, realiteit)?

Als je bedenkt dat nieuwe ervaringen, gewoontes en nieuwe patronen invloed zouden kunnen hebben op onze genen, dan kan je je ook voorstellen dat a la Darwin we genen aan- of uitzetten, die wel of niet meer passen in onze levensstijl.

Dat genen niet alleen bepalen wie we (in aanleg) zijn, maar dat we ook onze genen beïnvloeden op den duur, door wat we belangrijk vinden of meemaken?

Daarmee zou de keuze om positieve dingen te denken, zoeken en daarnaar te leven, ervoor kunnen zorgen, dat we de “goede” genen behouden en de ongebruikte op den duur verliezen. Dus een betere mensheid kunnen worden. Zoals bijv Deepak Chopra zegt: wat je denkt en waar je in gelooft, naar gedraagt en nastreeft, kan ervoor zorgen dat dat de werkelijkheid wordt. Het is een keuze: positief of negatief.

Wat is de invloed van negatieve en gewelddadige gedachten en voorstellingen dan? Het steeds inleven in oorlogs- en andere geweldsspelletjes, die steeds realistischer worden? Veroorzaakt dat een toename van geweld en agressie?


14 Reactie(s) 1 keer bekeken

3
Stem
Tags: geweld, games, youtube, haat, invloed, jongeren, moord

Reageer Stuur door Dit is niet oke

Reageer

Inloggen


U dient eerst in te loggen voordat u kunt reageren:





Heeft u nog geen account? Registreer dan hier. Zzz

Stuur door


Dit artikel is niet oké


Reacties

25-11 | 18:15
rashid m.  uit Willemstad (NB)
grootverhaal geworden maar je hebt wel gelijk
25-11 | 18:20
wheare de Borg  uit den Helder
drugs en te kort slapen en verder verkeerde voorbeelden.
25-11 | 18:22
Dik Trom  uit Axel
"Allemaal beestjes"zoals Darwin al zei. Ik dus ook en rituele slachters eveneens en degenen die dieren eten ook. Puur natuur; Maar ons zoogdiersoort heeft een onsterfelijke ziel en de andere schepselen niet. Lekker puh!
25-11 | 18:39
Suzy63  uit Breukelen (UT)
Therapeuten gebruiken herhalen van trauma's en andere vervelende ervaringen ook als "afstomping" van het gevoel wat het (ooit) veroorzaakte. Herbeleving vanuit een ander gezichtspunt (als volwassene tov de eerder als kind of jongere beleefde ervaring) om de emotie te verminderen. Het feit blijft dan hetzelfde, maar de beleving wordt minder heftig en dus draaglijker. Dit kan andersom dus ook gebeuren: door veel te oefenen met "menselijke" doelwitten kan je dus minder gevoelig gemaakt worden voor gevoelens van afschuw, die geweld en agressie normaal bij een mens opwekken.
25-11 | 19:25
Gore Al  uit Amsterdam
of je bent al geboren met een kronkel. Vlak te veel wuzze ook niet uit hoor:P))
25-11 | 22:11
yarisKW  uit Katwijk (ZH)
Kijk waartoe een simpel tekenfilmpje als "Southpark" aanzet.Onrealistisch getekend,bizarre situaties (homo die op een schoolvoorstelling iemand helemaal in z`n kont laat verdwijnen etc),en dan toch zo`n inpact hebben op bepaalde jeugd in Florida.
25-11 | 23:55
P. de Kempen  uit Eindhoven
Bij het opgroeien van kinderen hoort vechten/stoeien. De stand van de maatschappij bepaald tussen wie en wie gevochten wordt.
(Deze reactie moet nog gemodereerd worden)

(Deze reactie moet nog gemodereerd worden)

26-11 | 09:01
Sebastia  uit Almere
Southpark is een tekenfilm serie voor volwassenen wordt in Amerika ook altijd laat in de avond uitgezonden. Dat het hier gezien wordt als tekenfilm voor kleine kinderen ligt aan de omroepen. Maar het is aan ouders zelf om controle te houden op wat de kinderen kijken.
26-11 | 09:18
yarisKW  uit Katwijk (ZH)
Is zo Sebastia,maar in Florida waren het middelbare scholieren en geen jonge kinderen die zich lieten "inspireren" door Southp.Wil niet zeggen dat deze pubers niet jong zijn,maar het topic is wat de invloed van spelletjes etc.is op jongeren en niet wat we onze kinderen wel/niet laten kijken.
26-11 | 09:38
Suzy63  uit Breukelen (UT)
Gore Al, daar heb je gelijk in. Je krijgt hier een heel pessimistische blik mee. En je blik bepaalt de werkelijkheid, tenminste, hoe je die ervaart. Een doorsnee krant ook: over van alles wat niet deugt op de hoogte zijn. Dat heet dan algemene ontwikkeling.Hoe groot is het deel van de tijd dat je aan positieve gedachten besteedt, tegenover negatieve? Dat bepaalt in belangrijke mate je algemene stemming, hoop, vertrouwen. Als kind was ik erg gevoelig voor die dingen. Later leer je eea te verdringen. En nu ben ik er weer gevoelig voor. Het leven is een stuk aangenamer als je niet dagelijks alles hoeft te weten wat er aan ellende gebeurt in dit land en waar ook ter wereld. Dus ergens kan ik me goed voorstellen dat mensen zich wel moeten concentreren op hun eigen leventje/gezin/baan en verder alleen nog naar soaps en simpel vermaak kijken.
26-11 | 13:03
WrackHoudt  uit Alkmaar
Een ieder die beweert dat ze geen invloed hebben wil ik vragen : waarom is er dan reclame op TV?
26-11 | 22:12
Suzy63  uit Breukelen (UT)
Dat is een goeie, Wrackhoudt... en wat denk je van al die internetreclames?

Gerelateerde Artikelen

  • 06-07
    Sterke vrouwen mag je slaan
  • 24-04
    Het meisje spreekt de pure waarheid.
  • 08-03
    Waarom toch dit zinloze geweld.
  • jul-09
    Moordenaar gevonden
  • mei-09
    Waar zijn we mee bezig ?????
  • apr-09
    Waar zijn de echte Nederlanders gebleven.
  • jan-09
    Filmfreaks
  • okt-08
    politie niet dom
  • sep-08
    VIER JAAR EXTRA
  • aug-08
    Zaterdagavond, misdaadavond!? Liever niet!
  • jul-08
    Inenten meisjes
  • apr-08
    De helft van de Nederlanders heeft haat gevoelens.
  • mrt-08
    Eindelijk
  • mrt-08
    Deventer moordzaak
  • dec-07
    De computer van Volkert van der Graaf.

Laatste Artikelen

  • 16:15h
    ?Lekker hè!?
  • 15:45h
    Hondengevechten
  • 14:49h
    Vrijheid van godsdienst?
  • 14:41h
    Gelijk afschaffen dat CIZ
  • 14:27h
    Ome Kees laten werken tot 69e?
  • 14:17h
    Provocatie
  • 14:05h
    Politieke leiders en hun lokvogeltjes van gebakken lucht
  • 12:58h
    Boetes
  • 12:40h
    de blik gericht op Hare Majesteit...
  • 12:20h
    Het opstappen van Ab Klink heeft grote gevolgen
  • 11:33h
    Ambrosia
  • 11:30h
    Alimentatie

zoeken

TOP TAGS

aow balken bank belast bos cda crisis foto geld islam justitie kabinet kinder link nederland oep ouder politie politiek pvda pvv recht red reger stelling uitslag verkiez voetbal vvd wilder Meer tags »

TOP WORDS

amsterdam ander antill balken belast betal beter bezuin brief burger crisis curacao democratie economie eerst europa europes geert gemeent gewon kabinet kilometerhef kinder klein krijgt maakt miljoen minder minister moslim nederland nederlander nieuw nooit ouder partij politie politiek problem recht reger slecht stelling terug uitslag verkiez vrouw waarom wereld wilder
F.A.Q. Privacy Disclaimer Algemene voorwaarden Adverteren Home Mijn WUZ WUZ redactie Over WUZ

Uitgeversmaatschappij De Telegraaf B.V., Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.
e-mail: info@wuz.nl